2009-07-10

Fundersam

Det har varit flera på jobb som sagt att vi inte får jobba mer än 9 timmar per pass på jobb och ska ha minst 11 timmars vila mellan passen och det händer nästan aldrig på jobb. Så nu satte jag mig för att se på kollektivavtalet och jag måste säga att jag är lite chockad.

Arbetstid per 24 h säger de får inte överskrida 11 timmar och dygnsvilan (per 24 h) ska vara minst 11 timmar. Allt detta om inte lokala överrenskommelser finns vilket jag då inte vet något om.

Så hur förklarar Grönan att jag nu fre och lör jobbar 10:30-23:00 och 10:30-24:00 och det är inte första gången det sker under mina 3 år där. Funderar på att gå upp till dem idag och se om vi missat något och hur snällt det är mot mig eftersom jag inte får någon extra ledighet då jag även läste att min ledighet sön-mån är "obligatorisk" om man jobbar helg.

Varför har vi inte fått den informationen för jag betvivlar att det kan vara rätt att många av oss jobbar 14 timmarspass flera dagar på rad.

Men nej, nu ska jag ta på mig för att åka till jobb, får se om mina chefer har något bra svar på dessa frågorna som kommit upp den urbota tidiga morgon. Inte heller skiner solen!

Annars var man uppe i ottan för att Roger skulle hinna plasta in min tatuering innan han åkte så jag inte förstör den eller mina jobbkläder med en massa bläck.

1 kommentar:

Elin sa...

Ungegfär sådär var det för mig i börjarn på jobbet.. Då fick jag reda på att arbetsgivaren inte är skyldig att berätta om det här för de anställda, men att det ska följas. dock följde min chef endast det på de anställda h*n visste kunde reglerna.. det är förjävligt. H*n verkar ha bättrat sig nu dock, facket satte upp lappar om det så nu vet de flesta hur länge de får jobba och vilken dygns/vecko-vila de måste ha då. Sjukt att man ska vara tvungen att söka upp sånna här saker själv!