2011-03-24

TED talks, om skolan och brist på kreativitet

http://www.ted.com/talks/lang/swe/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Roger skickade mig denna länk och jag blev helt imponerad av det han säger. Det är helt sant allt han säger men jag tror problemet sitter i dagens skola och de gamlingar där.

Vi får många bra och kreativa saker från universitetet idag men ute i skolvärlden är det fortfarande så att det handlar om resultat och att barnen ska sitta still och jobba tyst i sina böcker. Det är svårt som ny lärare att komma ut och förändra det, även om jag kommer göra mitt bästa.

Det kommer inte arbetas i böcker om det inte verkligen behövs, det kan de göra som läxa hemma. Det är ganska roligt faktiskt, matteböckerna jobbar barnen i i skolan men läraren hittar på läxor för att göra hemma, gör tvärtom för guds skull! :)

1 kommentar:

Therese sa...

Man kan inte göra annat än att älska TED-talks :)
Där finns ett par stycken som är fantastiska! jag rekommenderar Jamie Olivers TED-talk, han har en del bra poänger :)