2010-10-23

Salisbury

Fick sms av mamma imorse som ansåg att jag inte uppdaterade min blogg så hon visste vad jag gjorde här i England.

Så då blir det ett nytt inlägg då. Varit för trött torsdag/fredag för att sätta mig och skriva när jag kommit hem på kvällen.

Onsdag var vi ju iväg och spelade Skittles som ni alla (få) vet. Torsdag innehöll inget spännande, det var lektioner och sen åkte vissa iväg till London för att se Mamma Mia och andra gick på teater. Jag stannade hemma och kurerade min förkylning som snart är helt borta igen *woooopppie*

Gårdagen, fredag var däremot mer spännande.

Lektioner på förmiddagen och sen lite historisnack om Stonehenge och Avebury. Två stora stenmonument i England. Julian berättade att det finns ungefär 900 såna här stensamlingar i England men förklarade även varför Stonehenge blivit så populärt. Man vet inte riktigt varför det byggdes men forskarna har sina funderingar. Det tog ca 1500 år att bygga Stonehenge och då byggdes det på 3 olika sätt under dessa åren. Så ingen vet om det såg ut som det skulle eller om syftet ändrades på dessa 1500 år.

Sen for vi i alla fall iväg till Stonhenge och fick en guidad tur runt stenarna med hjälp av en ljudguide på "kassett". Det var trevligt faktiskt men det är ändå i slutänden bara ett gäng stenar. Men vet man om att dessa stenar, som väger runt ett par ton per styck, har flyttats runt 40 km så funderar man på hur de gjorde, fanns ju inga hjul på den tiden (3000 B.C).

Sen åkte vi vidare till Avebury som också är en stor stencirkel men som det inte finns lika mycket stenar kvar av. Men även det var intressant. Besökte även en "haunted pub" där en kvinna visst hade blivit nerkastad i en brunn av sin make på damernas toalett.

Lite lunch efter Avebury och sen åkte vi buss hela vägen tillbaka till Salisbury där de hade karneval igår. Men istället för att gå och se karnevalen gick vi ett gäng och åt på en mexikansk restaurang och hade trevligt.

Så idag är det lördag, jag är hemma hela dagen om jag inte går en tur ner till stan och tittar lite, men det regnar och är blåsigt så stannar nog inne. Imorgon söndag åker jag till Oxford för att titta på hur det ser ut och för att besöka deras universitet, så det ser jag fram emot.

Ska lägga upp lite bilder med tänkte jag. Kommer i inlägget före detta dock :) som är skrivet efter

Inga kommentarer: